موسیقی متن سریال ماندگار یوسف پیامبر - موسیقی متن-سریال یوسف پیامبرآناستیا
17 آذر, 1400
موسیقی متن فیلم

موسیقی متن سریال ماندگار یوسف پیامبر

یوسف پیامبر نام یک مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی یوسف به کارگردانی فرج‌الله سلحشور است. نخستین قسمت این سریال ۴۵ قسمتی جمعه ۷ تیر ماه ۱۳۸۷ ساعت ۲۲ پخش شد.

در سریال یوسف پیامبر مصطفی زمانی، محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی، پروانه معصومی، لیلا بلوکات و … به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در این مجموعه مصطفی زمانی ایفاگر نقش یوسف است و نقش پدرش یعقوب را محمود پاک نیت ایفا می‌کند. شخصیت زلیخا که در حین مراحل فیلمبرداری بازیگر آن انتخاب شد را کتایون ریاحی و نقش عزیزمصر پوتیفار هم جعفر دهقان بازی کرده‌اند.

برای این سریال نسخه سینمایی هم تهیه شده که فقط برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی استفاده شد.

موسیقی متن سریال ماندگار یوسف پیامبر

آهنگسازی این سریال بر عهده ی پیمان یزدانیان بوده. او که در این موسیقی متن شایستگی خود را به نحو احسنت نشان داد درباره این سریال و موسیقی متنش میگوید:

تصور من اين بود که اين سريال بر گرفته از يک داستان قرآني است وبراي همين ما در تيتراژ با بسم الله الرحمن الرحيم شروع کرديم
وآيات سوره يوسف را به صورتي آورديم که به چند شکل دکلمه ، تلاوت وهم آواخواني شده وسپس درهمان دستگاه يک پاساژ سريع سازهاي بادي وارد ارکستر مي شود . درواقع موسيقي ما از همان ابتدا آغاز شده واز متني که با داستان مرتبط بوده به نحوي بهره گرفته ايم تا اصالت داستان نيز حفظ شود و البته فکر اوليه اين کاراز خود آقاي سلحشور بود که به نحوي از قرآن در موسيقي استفاده شود ومن حدود شرعي آن را مطرح کردم که به هر حال اين خواست کارگردان قابل اجرا بود وبه نظرمن هم اجراي اين آيات به صورت تواشيح بسيارخوب در مي آمد .

براي تغيير رنگ موسيقي عنوان بندي آغازين نسبت به موسيقي متن نيز تنظيم هاي خودم است ،ولي اين تغيير رنگ را کاملا دوست داشتم . رنگ آميزي زيبايي که شايسته يک سريال تاريخي است . به غير از استفاده تمام عيار از امکانات ارکستري ( عمدتا با اجراي دوستان خوبم در ارکستر سمفونيک تهران ) در الگوي اول در مورد به کارگيري سازه هاي بومي درالگوي دوم فيلم بايد خاطر نشان کنم که درکنار سازه هايي همچون نرمه ناي ،رباب ، قيچيک وکمانچه از چنگ ، عود ،طبل ، ني ، دايره زنگي وساده ، بندير ، قانون ، قاشقک وسنجک انگشتي ( البته همگي با نوازندگان بسيار چيره دست وتوانايي همچون ارسلان کامکار ، صبا عليزاده ، نيما عليزاده ، پاشا هنجني ، حبيب مفتاح بوشهري ، رضا آبائي ، رضا عسگرزاده ، علي بوستان و …) استفاده شده ( گمان کنم تنها ساز دابوکا يا همان تمپو دراين ميان مغضوب شد )، ولي در جاهايي که موسيقي صحنه اي لازم بوده است مثل موسيقي رامشگران بر روي کشتي تفريحي زليخا ويا موسيقي دربارکه به صورت پس زمينه گاه شنيده مي شد بيشتر از عود وطبل ( البته با ريتم کند وغير رقصي )؛ درصحنه هاي چوپانان در صحرا و يا حرکت کاروان ها بيشتر از ني ، ني لبک ، دايره ،سنجک انگشتي ، زنگ و زنگوله موزون ؛ ودر کلوز آپ هاي زليخا درحال نواختن از هارپ بزرگ به جاي چنگ کوچک استفاده شد .
اما در نهايت تاسف بايد گفت حتي يک سوم از زيبايي هاي اين موسيقي با پخش ضعيف صدا وسيما به علت مسائل فني به گوش نمي رسيد . گوش دادن به يک موسيقي استريو با جزئيات فراوان به صورت مونو مانند اين است که کار رنگارنگ يک طراحي صحنه خوب رابا يک تلويزيون سياه و سفيد پانزده اين چي ببينيم ! اين دردناک نيست ؟ شايسته است همزمان با توليد چنين سريال هايي کمي به فکر غني تر کردن امکانات فني پخش تلويزيوني نيز باشيم .

مرا دنبال کنید:

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *